perjantai 7. syyskuuta 2018

"Mä oon vaan töissä täällä" eli hääcrew

Kaasot mulla on olleet kauan ennen miestä.

Me tutustuttiin silloin kun pokemoneja kerättiin kortteina eikä puhelimella, Pottereista oli ulkona vasta Liekehtivä Pikari, karkkipussi maksoi 5 mk ja hastag oli vielä risuaita. Nää on ne tyypit, joille pistän viestiä silloin, kun pitää päästä kertomaan, että avasin just oven naapurille alasti tai että meidän rakasta koiraa ei ole enää. Ne myös kuuli meidän kihlauksesta tai ylipäätään Henkasta ensimmäisenä.

Minä, Ansu ja (lähes vapaaehtoisesti) Ensu @Viistokuja.



En järjestänyt tytöille kovin spektaakkelimaista kaasokosintaan. Se olisi tuntunut vähän teatterilta, kun me kaikki kolme tiedettiin jo 10 vuotta sitten, että selvä pelihän tämä on. Oltiin sovittu yhteisistä syömingeistä töiden jälkeen ja vessassakäynnin varjolla kävin tiskiltä pyytämässä, että tuovat meille lasit kuohuvaa pääruuan jälkeen. Kun tarjoilija sitten ilmestyi pöydän päähän availemaan pulloa, paljastin hämmentyneille tytöille mun ja Henkan aikeet olla naimajonossa seuraavia - oltiinhan me vasta muutama viikko takaperin kaasoiltu Ensulle. En tainnut varsinaisesti kysyä eivätkä tytöt myöntyä, mutta shampanja maistui.

Henkalle tulee myös kaksi bestmania. Tää kolmikko on tutustunut opiskelupiireissä, vaikka eivät varsinaisesti opiskelleetkaan yhdessä. Kiipesivät sen sijaan sitäkin enemmän. Mäkin olen ehtinyt herroihin vähän tutustumaan ja mukavia poikia ovat.

Mulle on hääskeneen sukelluksen jälkeen tullut vähän yllätyksenä miten erilaiset käsitykset ihmisillä voi olla kaason (ja bestmanin) pestistä. Jotkut tuntuvat pitävän sitä lähinnä kunniatittelinä, joka nostaa haltijansa alttarikoristeeksi ja pidoissa ykköspöytään. Rankin vaatimus, joka tälle kunniavieraalle voidaan asettaa on polttareiden järjestäminen (tätä tehtävää lainkaan väheksymättä, urakasta se käy!).

Minulle kaasous on kuitenkin aina tarkoittanut tittelin lisäksi morsiamen oikeana kätenä toimimista. Työhommia siis. Ennen häitä apukädet auttavat mekon etsinnässä, postimerkkien liimauksessa, roudaamisessa ja pöytäliinojen silityksessä. Juhlan aikana avustetaan pissalle, paimennetaan vieraita oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, kannetaan puuteria ja varmistetaan, että vessapaperi riittää. Ja sitten seuraavana päivänä ilmestytään krapulasta huolimatta siivoustalkoisiin. Hääcrew mahdollistaa sen, että uutukainen aviopari voi juhlissaan keskittyä olemaan onnellisia ja vaihtamaan pusuja. Tämä käy työstä, muttei missään nimessä tarkoita, etteikö voisi juhlia ja juhlista nauttia. Sen kerran kun olen kaasoillut, paras palkka oli nähdä tanssilattialla onnesta joraava morsian.

Onneksi omat kaasoni ja Henkan bestmanit ovat tässä hommassa samoilla linjoilla eikä suurempaa draamaa ole odotettavissa. Ollaan aika onnekkaita, että meillä on tämmöisiä ystäviä.

Kaaso töissä: sukkanauhan asennus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti