sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Sukunimidilemma

Vanhaan hyvään aikaan sukunimiasiaa on voinut vatvoa ihan sakastiin asti. Uuden nimilain kylkiäisenä tähän on kuitenkin otettu tiukempi linja ja nykyään päätös pitää olla tehtynä jo esteitä tutkittaessa. Sattuneesta syystä meidänkin tutkintapyyntö on näin ollen odotellut täyttämistä useamman kuukauden.

Mulle ajatus sukunimen vaihtamisesta ei koskaan ole ollut ongelma. Kyse ei ole inhottavasta omasta nimestä, sillä pidän nykyisestä kovasti - onhan se ytimekäs, ei-niin-kovin-yleinen ja luontoakin lähellä. Vieraskielisten lausumana saattaa tosin aiheuttaa kiusallisia tilanteita, mutta ei sentään ole ääkkösiä. Kaikesta tästä huolimatta olen aina ajatellut vaihtavani nimeä, jos joskus naimisiin päädyn. Konservatiivisen korpun lailla kun tahdon perheyksikölle saman sukunimen.

Niinhän siinä sitten kävi, että kun täydelliseen mieheen törmäsi, niin sukunimi oli se pakollinen itikka saunakaljassa. Henkan sukunimi on varsin yleinen ja vielä meidän suomalaisten esi-isien rakastamasti nen-päätteinen. Olin kuitenkin henkisesti ryhtynyt totuttautumaan ajatukseen, kunnes Henkka lausui vähän siihen suuntaan, että mun sukunimi on kyllä ihan kiva. Minulle olisi sopinut myös ryhtyä pohtimaan yhdessä uutta ihkaomaa nimeä, mutta Henkka ei ajatukselle lämmennyt. Myös yhdistelmäsukunimet olivat poissuljettu vaihtoehto, koska argh kuinka rasittavia.

Olemme nyt puolisen vuotta pohdiskelleet pattitilannetta, jossa Henkka ei haluaisi vaihtaa pois omastansa, mutta pitää kyllä minun sukunimestäni ja minulle taas vaihtaminen ei olisi ongelma - paitsi Henkan sukunimeen. Lopulta päädyimme ratkaisemaan asian samalla tavalla kuin aikaisemmatkin meidän parisuhteen umpikujat (kuten sen, kumman vessan roskis päätyi käyttöön yhteenmuuton jälkeen).

Otimme kivi-paperi-sakset.

Koska blogiin on eksynyt myös muutama häävieras, pantataan lopputulosta vielä 34 päivää.

3 kommenttia:

  1. Teillä on kyllä ihanan rento tapa ratkaista tällaiset pattitilanteet:D

    VastaaPoista
  2. Mulla on ollut tämä sama ongelma, tolla puoliskolla on myös perinteintn ja yleinen -nen päätteinen nimi. Itsellä on lyhyt ja ytimekäs sekä ulkomaalaisille helpompi lausua. Tätä on mietitty jo muutama vuosi ennen kuin kosintakaan tuli, niin oli siinä vaiheessa helppo sanoa, että kyllä nimeni tulen vaihtamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan hyvä, jos tämä on jo valmiiksi mietitty. Ei sitten tarvitse jahkailla sen esteidentutkinnan kanssa...

      Poista